Translate this page:

Dorpen aan de Cottica

Wanhatti Suriname - foto van AGDBeukhof - Natuur - Zoom.nl  Wanhatti ( Agiti-ondoo)
   De naam van de plaats was Agiti-ondoo. Later zette EBG een zendingspost op dichtbij     Agitiondoo. Vandaar dat men later de hele plaats Wanhatti heeft genoemd.
   Wanhatti is het grootste Marrondorp langs de Cottica rivier. Het was de residentie van     de sweli (gaangadu).
   Als iemand kwam te te overlijden werd er nagegaan als die persoon wiesie (zwarte         magie) had. Mocht men vinden dat die persoon wiesie had, en de sweli hem of               haar had gedood, dan moesten al die spullen van die persoon gebracht worden voor       de sweli op Wanhatti. De goederen worden dan verdeeld onder de mensen die               gelieerd waren aan de sweli. De mensen van de overledene, "de sweliman", moesten     dan extra boete betalen, anders kon die sweli meerdere familieleden doden.
   De mensenwaren machteloos tegen over dit cultureel onrecht.

Wanhatti - Wikipedia Wanhatti, Agitieondoo

Tamarin
Tamarin is een zendingsdorp van het Rooms Katholiek Bisdom, gesticht in 1915. Ze hadden een school, een kerk, een internaat en een zagerij. Ze hebben duizenden mensen geholpen om onderwijs te genieten. De kinderen bleven op het internaat, terwijl anderen kwamen van de omliggende dorpen. Onderwijzers, technici, academici, met klinkende namen kwamen van Tamarin.

Tamarin (Suriname) - Wikiwand
Na de binnenlandse oorlog is de plaats sterk achteruit gegaan. Het internaat bestaat niet meer. De kerk en de school draaien nog steeds.
Er worden pogingen ondernomen door Stchting Tamarin om de plaats weer op te bouwen. Heel wat misdinaars en diakenen komen ook van Tamarin

Tamarin (Suriname) - Wikiwand
Tamarin stond bekend als het centrum van de omgeving, van wege het goed onderwijs en het internaat. De mensen van de meeste dorpen zijn daarom ook Rooms Katholiek. Er werd ook beperkte medische zorg geboden. Vele vooraanstaanden in de huidige maatschappij hebben hun roots in Tamarin. Het Bisdom bood de jongeren die verder wilden studeren, na de lagere school, de mogelijkheid om te verblijven op een van de RK internaten in Paramaribo.
Vanuit Tamarin heeft de RK gemeente Abadoekondre gesticht. Verder hadden ze ook posten op Morakondre en Ovialaolo gesticht. Dit alles om de Pilgrim Holiness Church te beconcureren.

Andere dorpen

Pikien Santi