Translate this page:

Da Kinelie
Het dorp Mainsie aan de Tapanahonie rivier.
Dit is het oorspronkelijke dorp van Da Kinelie en Ma Jaja.

Da Kinelie en andere familieleden, waaronder Ma Jaja, kwamen van Tapanahonie (het dorp Mainsie) naar Cottica. Aangezien we de hele familie niet kennen, pakken we de geschiedenis bij Da Kinelie. Het is een zeer rijke en enerverende geschiedenis, waarvan Da Kinelie en Ma Jaja, een jongere zus van Da Kinelie, en Ma Abamba de hoofdrol spelers zijn. Ze vestigden zich te Jajakondee aan de Boven Cottica, in het district Marowijne. Van daaruit werd het dorp Ovilaolo gesticht, nadat Jajakondee onbewoondbaar werd door allerlei ongewenste zaken die daar gebeurden.
Hij nam zijn vrouw Ma Jeta en kinderen mee en vestigde zich te Opoese Ovilaolo. Later stichtte hij Bielose Ovilaolo (Bielose Kondee) voor zijn zus en kinderen, om familie ruzie te voorkomen.
Wat hij niet wilde, gebeurde toch. Door een familie ruzie hebben Da Akale en Ma Andoima Ovilaolo verlaten en vestigden zich, met hun kinderen, te Da Akalekondee en Kaboeolo.

A. Da Kinelie en Ma Jeta kregen de volgende kinderen:
1. Ma Poodinie
2. Da Koeneisie
3. Da Akale
4. Da Badie
5. Ma Kiina
6. Ma Nga - geen kindren
7. Ma Andoima kreeg met:
Da Ogisie (Poeloedja)
- Sa Soekoeloe
- Tii Nathan (Tii Pondie)
- Sa Atoetoetoe
- Sa Tow
- Sa Kajen
Da Adjape
- Sa Koemaloe.

Al deze mensen behoren tot de IENGIBEE.
De moeder van Ma Jeta was een volbloed Indiaanse van een van de laatste Indiaanse dorpen aan de Tapanahonie rivier, vandaar de Iengibee.

B. Met Ma Linkima:
8. Ba Jakopoe

Ma Abamba had 1 zusje:
1. Ma Atjaliami, die kreeg:
a. Ma Felina kreeg met Da Alepa:Tii Kowanteng, Ba Mdeja en Sa Kame
                             met Da Wensie: (Da Afemoe); Tii Mamboi. Baa Poenie. Da Wensie behandelde
                                               Ma Felina niet goed in Tapanahonie. Zij werd dan naar                                                                                   Ovilaholo gebracht door Da Switiman, die een oom van haar was.
b. Ma Amawnde met Da Akosie: Tii Ajaipo (Manjai).
Da Switiman vestigde zich te Masonkondee, later Morakondre, en kreeg kinderen met Ma Ijoe.

Nog meer familieleden
Ma Kekesa kreeg Ma Bosie.
Ma Bosie kreeg de volgende kinderen:
Met Da Djendje
- Da Djampa (Da Anajoe)
- Tii Kelion ( Tii Sandoejoe)
- Tii Senkiimi
Met Tii Djanta
- Tii Solibie.

Da Djendje kreeg
Met MA Amelie
- Sa Amenkiasa

Met Ma Baaba
- Sa Saasaa
- Tii Malonti
- Tii Kolopie

Ma Elèna

Ze was de moeder van Da Amawja, en had de volgende kinderen:
Met Da Ovalelie:
1. Da Amawja - kreeg de volgende kinderen:
    Met Sa Mmamoi van Kasaba-ondoo:
    - Ba Kommisie (Tjomie), Sa Nûna, Soôjo (Adang), Sa Aija, Tiiti.
    Met Nnenè van Ovilaolo:
    - Juliana, Ana, Mathilda
2. Da Ajeeba kreeg de volgende kinderen:
    Met Ma Malikie van Dantapoe:
    - Sa Nendjajoe, Ba Konoelie, Ba Boedoe, Ba Kepie, Fiaman.
3. Tii Pajong - Had geen kinderen
4. Da Baboedoe kreeg:
    - Sa Aloemaoeman
5. Ma Kotoida - kreeg Tii Bodoo, Bala Onesie, Da Ketemi, Da Bane, Tii Joosjing, Tii Jomoe, Tii Kaiki.

Da Amawja woonde aanvankelijk niet op Ovilaolo, maar aan de Beneden Cottica. Toen hij het kapiteinschap van Da Napi moest overnemen, kwam hij op Ovilaolo wonen, waar hij tot zijn dood bleef.
Da Amawja stichtte Baka-awataa. Een dorp aan de benedenloop van de Patamacca rivier, waar hij samen met zijn broer, Da Ajeeba, en hun kinderen woonde.

Ma Ekejoe
Ze was een nicht van Da Amawja.
Ma Ekejoe - Leefde met Da Paandooi en verhuisde naar Peto-ondoo en kreeg Tii Amooido, Tii Danie, Fawdeja (Samora), Paulus, Ma Kooman (Johanna).