Opvallende Figuren in de Geschiedenis van Damba

Binnen de geschiedenis van de familie Damba zijn er ongetwijfeld belangrijke figuren die hun bijdrage hebben geleverd in de geschiedenis van de familie Damba, maar in het bijzonder in de geschienis van Suriname. Sommige van deze mensen zijn onopvallend gebleven. Daarom is het goed om bepaalde zaken over deze mensen vast te leggen.

DA KIENELIE
Hij verwerft een belangrijke plaats in de geschiedenis van de familie Damba, omdat hij naast het stichten van Ovilaolo, ook een voorbeeld figuur was als het gaat om wijs besluit nemen. Denk maar aan zijn model om familie ruzie te voorkomen. Het stichten van een dorp voor zijn vrouw en kinderen, en een ander dorp voor zijn zusters en kinderen. Zijn visie om het zand gedeelte op te zoeken was niet zomaar een idee, maar van duurzaamheid. De plaats zou niet onder water lopen, niet modderig worden. Verder was de plaats te midden van voedsel, wild, bosvruchtbomen, gezond drinkwater, vis, vruchtbare grond. Ver van al het gejoel van mensen. Ovilaolo was altijd een vreedzaam en gastvrij dorp geweest.
Ma Abamba stond bekend als een uitermate zachtmoedige vrouw, die iedereen hielp. Zelfs de onverzoenlijke lowenengre en pooite (uit duivels eiland gevruchte criminelen) mochten genieten van haar hulpvaardigheid.
Ze was zo een goed mens dat zelfs de dieren van haar mochten genieten. Een dag terwijl zij op sterven lag, en iedereen dacht ze zou sterven, rende haar hond de hut binnen, ging onder haar kamma (bed) liggen en blies de laatste aden uit. Ma Abamba die dood zou gaan werd direct na de dood van de hond beter. Zij was klein nicht van Da Kienelie.

Ma Abamba
(Ma Kosina)

Da Akale
Da Akale is bijzonder, van wege het feit dat hij het model van zijn vader, Da Kinelie, heeft opgevolgd. Hij ontvluchtte een familie ruzie, met zijn vrouw en kinderen. Hij vestigde zich met hen te Akale Kondre, terwijl hij Kaboeolo stichtte voor zijn zus, Ma Andoima, en haar kinderen. Tot nu toe is gebleken dat zijn nakomelingen vooruitstrevend zijn. Ze zijn goede bouwers van moderne woningen.
Hij gaf zijn zoon Willem de gelegenheid om onderwijhs te genieten in de stad. Die keerde terug naar het gebied, Pelgrim Kondre als leerkracht. Hij was jaren schoolhoofd van de boslandschool te Pelgrim Kondre, en een paar jaren hoofd van de GLO school aldaar. Samen met zijn vrouw Ella Uiterloo, een stadcreoolse, heeft hij goed werk verricht ter plekke. Later werd meester Willem Parris station manager en voorganger op Pelgrim Kondre.

Marinus Bee MSc.

Marinus Bee is kind van Norita Kastiel en Henny Bee. Hij is van de familie Damba, vanwege zijn Moeder.

Marinus Bee (Moengo, circa 1971) is een Surinaams sportbestuurder en politicus. Als bestuurder was hij tien jaar lang voorzitter van de Albina Sportbond. Hij was voorzitter van de voetbalclub SV Papatam. Hij zit namens de Algemene Bevrijdings- en Ontwikkelingspartij (ABOP) voor het district Marowijne in De Nationale Assemblée.

Bee werd als oudste van vier kinderen geboren in Moengo en groeide op in Paramaribo. Hij kreeg een strenge opvoeding en is daar uiteindelijk blij mee. Volgens hem had die te maken met de gevaren in Abrabroki, de volksbuurt waar hij opgroeide. Hij rondde een bachelorstudie in de rechten af.

Hij was tien jaar lang voorzitter van de Albina Sportbond. In 2014 werd hij voorzitter van de voetbalclub SV Papatam.

In 1999 werd hij lid de politieke partij ABOP, nadat hij daarvoor gevraagd was door Ronnie Brunswijk. Hij kwam tijdens de verkiezingen van het jaar daarop meteen op de kandidatenlijst te staan. Het aantal stemmen van ABOP viel tegen en was onvoldoende voor een zetel. De partij trok lering uit de verkiezingen door meer contact te onderhouden met de kiezers in het land, in zijn geval vooral in Marowijne

Starnieuws - DNA-voorzitter Bee zal hernieuwd verzoek pg behandelen

Na de verkiezingen van 2005 was het de ABOP gelukt om een zetel voor Brunswijk in DNA te behalen. De aandacht aan de mensen in de regio werd hierna uitgebreid naar de districten Brokopondo en Sipaliwini. Tijdens de volgende verkiezingen groeide de partij verder in aantal zetels. In 2010 maakte hij zijn entree in DNA en in 2015 behaalde de partij inmiddels vijf zetels, waaronder voor een afgevaardigde uit Paramaribo. In 2014 werd Bee voorzitter van het congresbestuur. In 2020 werd hij herkozen voor een periode van vijf jaar. In dat jaar werd hij ook gekozen tot Assemblee Voorzitter.

DNA-voorzitter Marinus Bee installeert president en vicepresident

_______________________________________________________

De voorzitter van De Nationale Assemblee (DNA), Marinus Bee MSc. LL.B, heeft op donderdag 16 juli 2020 de president en vicepresident van de Republiek Suriname geïnstalleerd. Uittredend president Desi Bouterse heeft de presidentiële sjerp omgehangen voor zijn opvolger Chandrikapersad Santokhi.

Vóór de inauguratie van de president is ook de nieuwe vicepresident, Ronnie Brunswijk, beëdigd. De Buitengewone Openbare Vergadering heeft op het Onafhankelijkheidsplein plaatsgevonden. DNA- voorzitter Bee heeft na het officiële gedeelte de nieuwe president, vicepresident en de samenleving gefeliciteerd met dit heugelijk feit.